Spannend: Wees selectief met details

Beginnende schrijvers lijken zo veel mogelijk details op te willen nemen. Show don’t tell, hebben ze gehoord. En showen zullen ze.

    Stel je voor, een man komt in een cafetaria en bestelt iets van de menukaart. Je zou als schrijver eerst het cafetaria in geuren en kleuren kunnen oproepen en vervolgens de menukaart uitgebreid beschrijven. Van wat voor materiaal die gemaakt is (dat zegt iets over het restaurant en het soort publiek dat er komt; een in leer gebonden menukaart roept een ander restaurant op dan een beduimeld papieren vodje), vervolgens kun je ingaan op wat er op die kaart staat, en hoe je hoofdpersoon wikt en weegt, zodat we hem ook op dat gebied beter leren kennen.

    Raymond Carver koos voor zijn verhaal Zij zijn je man niet een cafetaria als decor. Maar hij beschrijft het cafetaria niet, de kaart ook niet, we horen de hoofdpersoon slechts vragen om ‘een broodje nummer 5’ Maar hoe ziet het cafetaria er in dat verhaal uit, en hoe de menukaart, en hoe het broodje? We komen het als lezer niet te weten. De hoofdpersoon is daar namelijk helemaal niet mee bezig. Hij is gekomen om zijn vrouw te observeren, en die wordt wel uitgebreid beschreven - uiteraard door de bril van de hoofdpersoon.

ShortStory.nu, omdat korte verhalen geweldig zijn